Een duurzame relatiemet onze klanten

Als producenten en distributeurs willen we een lokaal verankerde vertrouwensrelatie opbouwen met onze klanten. We gebruiken onze uitmuntende productiekanalen om u steeds gezondere, veiligere en kwalitatievere producten aan te bieden. Dat is onze uitdaging.

une-relation-durable-avec-nos-clients-header
dev-durable_titre-section_05_NL

In samenwerking met wetenschappelijke comités werkt de pijler Agromousquetaires aan betere productiepraktijken. Dat gebeurt op basis van vier prioriteiten: dierenwelzijn, agro-ecologische plantaardige productie, duurzame visvangst en weidemelk.

Uitmuntendheid, maar ook transparantie: onze leveranciers worden onderworpen aan een MVO-evaluatie (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) en ondertekenen een charter voor verantwoord inkopen.

dev-durable_titre-section_06_NL
nutri-score-logo
U helpen om beter te eten, dat is onze prioriteit! De Nutri-Score is daar het beste bewijs van.

Dankzij de Nutri-Score kunt u de voedingswaarde van een product in één oogopslag beoordelen. Gezonde voeding is een kwestie van volksgezondheid en elke consument heeft het recht op duidelijke informatie zodat hij de juiste voedingskeuzes kan maken.

De positie van Intermarché:

We gebruiken het logo van Nutri-Score rechtstreeks in de rayons. Het merendeel van onze assortimenten heeft een etiket voor meer transparantie ten aanzien van de consument.

Het principe:

Een score berekend op basis van het voedingsprofiel van een product. Deze score geeft aan:

  • welke elementen u best beperkt in uw voeding: energie, enkelvoudige suikers, verzadigde vetzuren, natrium
  • aan welke elementen u best de voorrang geeft in uw voeding: fruit, groenten, peulvruchten en noten, vezels, eiwitten

Voedingsmiddelen worden ingedeeld in 5 categorieën die gemakkelijk herkenbaar zijn aan een letter – van A tot E – met een bijhorende kleurcode.

dev-durable_titre-section_07_NL

Al sinds 1998 zet Intermarché zich in om u het hele jaar door bioproducten aan te bieden tegen lage prijzen. Zo kan iedereen dagelijks bioproducten eten.

Biologische producten zijn afkomstig uit niet-vervuilende landbouwpraktijken die de ecosystemen respecteren. U herkent ze gemakkelijk aan het Europese of AB-label. Het biocertificaat garandeert het volgende:

  • Er worden geen synthetische chemicaliën (pesticiden en herbiciden) gebruikt
  • Er worden geen genetisch gemodificeerde organismen (GGO’s) gebruikt
  • Een rigoureus beheer van organisch materiaal
  • Gewasrotatie
  • Extensieve veeteelt met respect voor dierenwelzijn
dev-durable_titre-section_08_NL

Eerlijke handel garandeert aan kleine producenten fatsoenlijke levensomstandigheden en de mogelijkheid om hun ontwikkeling zelf in handen te nemen.

Door fairtradeproducten te kopen, draagt u concreet bij aan betere levensomstandigheden voor kleine producenten. Zo kunnen zij profiteren van gestabiliseerde prijzen ten opzichte van de markt en ontwikkelingspremies. Eerlijke handel garandeert een fatsoenlijk inkomen en financiert ook andere zaken: huisvesting in landbouwregio’s, sanitaire infrastructuur, opleidingscentra en productiemiddelen. Ondertussen wordt de grond optimaal benut door een juist evenwicht te zoeken tussen productiviteit, productkwaliteit en respect voor het milieu. De producten met het Max Havelaar-label zijn allemaal fairtrade.

Wat betekent dit concreet?

  • een fatsoenlijk inkomen voor de producenten uit het Zuiden met respect voor mensenrechten en het milieu (geen dwangarbeid, geen kinderarbeid, geen discriminatie, vakbondsvrijheid, behoud van ecosystemen, …),
  • betere levensomstandigheden voor de producenten uit het Zuiden dankzij premies voor investeringen in de lokale gemeenschap (toegang tot onderwijs, gezondheidszorg, …), meer autonomie voor de producentenorganisaties uit het Zuiden en duurzame veiligheid.
  • een garantie op de eerlijke herkomst van de producten: alleen kwaliteitsproducten krijgen het Max Havelaar-label.
dev-durable_titre-section_09_NL

Dag na dag bouwen we aan de relatie met onze klanten. Onze winkels moeten dan ook onberispelijk zijn. Hygiëne, veiligheid, gezondheid en milieu: elke winkel heeft hiervoor een aanpak die wordt gecontroleerd door een externe instantie.